Nya nattningsrutiner.

"Tänkt dig att du somnar gott i din säng. Mitt i natten vaknar du på köksgolvet helt förtvivlat och du vet inte hur du ska ta dig tillbaka till sängen."

Vi har fått ändra på Liams rutiner vid nattning nu.
Hans sömn har fungerat bra hittills men nu har den förändrats drastiskt de senaste veckorna. Hålla på och gå upp och vagga tusen gånger (Okej, fem) per natt och ge mat en gång om natten tog kål på oss till slut. Idag på öppna förskolan fick jag en bra pratstund om sömn med lärarinnan (Ingela) där. Hon förklarade hur barns sömn fungerar och att barn ändrar sin sömn runt nio månader.
Det är väldigt invecklat och det skulle ta mig en timme att försöka förklara hur det funkar men efter den pratstunden var jag så peppad.
Jag och Marcus bestämde oss för att börja med detta redan ikväll och Ingela förklarade att man ska räkna med att det tar ungefär tre veckor att ändra ett barns beteende. Men det kan ju så klart fungera direkt med.
Hon sa att behöva gå upp och ge napp under natten är normalt men det ska räcka med att de får nappen och sen somnar de om.
I vårt fall räckte ju inte detta. Utan vi kunde sitta och vagga och ge flaska i en timme utan resultat.
Nu har vi iallafall påbörjat en förändring. Både för vår och framförallt för Liams skull. Han behöver ju också få sova i lugn och ro.

Kvällens rutiner gav mycket goda resultat och om någon är intresserad av vad vi gjorde och hur resultaten blev så mejla gärna på Facebook.

Nu ska en stolt mamma gå och lägga sig medans en stolt pappa spelar fotboll på X-boxen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0